CONDIȚII CONTRACTUALE ȘI ALTE AVIZE IMPORTANTE
PASAGERII UNUI ZBOR CU DESTINAȚIA FINALĂ SAU O ESCALĂ ÎNTR-O ȚARĂ DIFERITĂ DE ȚARA DE PLECARE SUNT INFORMAȚI CĂ TRATATE INTERNAȚIONALE CUNOSCUTE SUB NUMELE DE CONVENȚIA DE LA MONTREAL SAU PREDECESOARELE SALE, CONVENȚIA DE LA VARȘOVIA, INCLUSIV AMENDAMENTELE LOR (SISTEMUL CONVENȚIEI DE LA VARȘOVIA), POT FI APLICABILE ÎNTREGULUI ZBOR, INCLUSIV UNEI PORȚIUNI A ACESTUIA DINTR-O ANUMITĂ ȚARĂ. PENTRU ACEȘTI PASAGERI, TRATATUL APLICABIL, INCLUSIV CONTRACTELE SPECIALE DE TRANSPORT INCLUSE ÎN ORICE TARIF APLICABIL, REGLEMENTEAZĂ ȘI POATE LIMITA RĂSPUNDEREA TRANSPORTATORULUI.

AVIZ PRIVIND LIMITAREA RĂSPUNDERII

Convenția de la Montreal sau sistemul Convenției de la Varșovia pot fi aplicabile zborului dumneavoastră, iar aceste Convenții reglementează și pot limita răspunderea transportatorilor aerieni pentru vătămări corporale sau deces, pentru pierderea sau deteriorarea bagajelor și pentru întârziere. În cazul în care se aplică Convenția de la Montreal, răspunderea este limitată după cum urmează:

  1. Nu există limite financiare în ceea ce privește vătămările corporale sau decesul.
  2. În ceea ce privește distrugerea, pierderea, deteriorarea sau întârzierea bagajelor, răspunderea este limitată la 1.131 de Drepturi Speciale de Tragere (aproximativ 1.200 de euro; 1.800 USD) pe pasager, în majoritatea cazurilor.
  3. Pentru daunele cauzate de întârzierea zborului dumneavoastră, răspunderea este limitată la 4.694 de Drepturi Speciale de Tragere (aproximativ 5.000 de euro; 7.500 USD) pe pasager, în majoritatea situațiilor.

Regulamentul (CE) nr. 889/2002 impune transportatorilor din Comunitatea Europeană să aplice prevederile Convenției de la Montreal și limitările aferente ale răspunderii transportatorilor pentru toate activitățile de transport aerian de pasageri și bagaje. Mulți transportatori care nu fac parte din Comunitatea Europeană au ales să aplice aceeași convenție în ceea ce privește transportul pasagerilor și bagajelor lor.
În cazul în care se aplică sistemul Convenției de la Varșovia, pot fi aplicabile următoarele limite de răspundere:

  1. 16.600 de Drepturi Speciale de Tragere (aproximativ 20.000 de euro; 20.000 USD) pentru vătămări corporale sau deces dacă se aplică Protocolul de la Haga, sau 8.300 de Drepturi Speciale de Tragere (aproximativ 10.000 de euro; 10.000 USD) dacă se aplică doar Convenția de la Varșovia. Mulți transportatori au renunțat voluntar la aceste limite, iar reglementările SUA prevăd că, pentru zborurile către, din sau cu o escală în Statele Unite, limita nu trebuie să fie mai mică de 75.000 USD.
  2. 17 Drepturi Speciale de Tragere (aproximativ 20 de euro; 20 USD) pe kg pentru pierderea, deteriorarea sau întârzierea bagajelor înregistrate și 332 de Drepturi Speciale de Tragere (aproximativ 400 de euro; 400 USD) pentru bagajele de mână.
  3. Transportatorul poate fi răspunzător pentru daunele cauzate de întârziere.

Puteți obține mai multe informații de la transportator cu privire la limitele aplicabile de răspundere pentru zborul dumneavoastră. Dacă zborul dumneavoastră implică mai mulți transportatori, ar trebui să contactați fiecare transportator în parte pentru informații despre limitele aplicabile de răspundere. Indiferent de Convenția aplicabilă pentru zborul dumneavoastră, puteți beneficia de o limită mai mare de răspundere în caz de pierdere, deteriorare sau întârziere a bagajelor, declarând o valoare specială a bagajelor la check-in și plătind toate taxele suplimentare aplicabile. În caz contrar, dacă valoarea bagajelor dumneavoastră depășește limita aplicabilă de răspundere, ar trebui să vă asigurați complet bagajele înainte de a călători. Termenul limită pentru acțiuni legale: orice acțiune pentru solicitarea de daune trebuie inițiată în termen de doi ani de la data sosirii aeronavei sau de la data la care aeronava ar fi trebuit să sosească. Pretenții referitoare la bagaje: o notificare scrisă trebuie trimisă transportatorului în termen de 7 zile de la primirea bagajului înregistrat în caz de deteriorare și în termen de 21 de zile de la data la care acesta a fost pus la dispoziția pasagerului în caz de întârziere.
Aviz privind condițiile contractuale incluse prin referință

  1. Contractul dumneavoastră de transport aerian cu transportatorul care vă furnizează transportul aerian, fie el internațional, intern sau o parte a unei călătorii internaționale, este supus acestui aviz; oricăror avize sau chitanțe de la transportator; și termenilor și condițiilor individuale ale transportatorului (Condiții), reglementărilor, regulilor și politicilor (Regulamente), și tuturor tarifelor aplicabile.
  2. Dacă transportul dumneavoastră este efectuat de mai mulți transportatori, pentru fiecare transportator pot fi aplicabile condiții, regulamente și tarife diferite.
  3. Condițiile, regulamentele și toate tarifele aplicabile ale fiecărui transportator sunt, conform acestui aviz, incluse prin referință și fac parte din contractul dumneavoastră de transport aerian.
  4. Orice discrepanță între acest aviz și contractul efectiv de transport sau orice alt document va fi rezolvată în favoarea contractului efectiv sau a documentului.

Contractul dumneavoastră de transport aerian cu transportatorul care vă furnizează transportul aerian, fie el internațional, intern sau o parte a unei călătorii internaționale, este supus acestui aviz; oricăror avize sau chitanțe de la transportator; și termenilor și condițiilor individuale ale transportatorului (Condiții), reglementărilor, regulilor și politicilor (Regulamente), și tuturor tarifelor aplicabile.

  1. Dacă transportul dumneavoastră este efectuat de mai mulți transportatori, pentru fiecare transportator pot fi aplicabile condiții, regulamente și tarife diferite.
  2. Condițiile, regulamentele și toate tarifele aplicabile ale fiecărui transportator sunt, conform acestui aviz, incluse prin referință și fac parte din contractul dumneavoastră de transport aerian.
  3. Condițiile pot include, dar nu se limitează la:
  • Condițiile și limitele răspunderii transportatorului pentru vătămări corporale sau decesul pasagerilor.
  • Condițiile și limitele răspunderii transportatorului pentru pierderea, deteriorarea sau întârzierea mărfurilor și bagajelor, inclusiv a obiectelor fragile sau perisabile.
  • Reguli speciale pentru declararea unei valori mai mari a bagajelor și plata unor taxe suplimentare.
  • Aplicarea Condițiilor transportatorului și limitările răspunderii în ceea ce privește acțiunile agenților, funcționarilor și reprezentanților transportatorului, inclusiv a oricărei persoane care furnizează echipamente sau servicii transportatorului.
  • Restricții asupra pretențiilor, inclusiv termenele limită pentru depunerea pretențiilor de către pasageri sau inițierea procedurilor împotriva transportatorului.
  • Reguli privind reconfirmările rezervărilor; orele de check-in; utilizarea, durata și valabilitatea serviciilor de transport aerian; și dreptul transportatorului de a refuza transportul.
  • Drepturile și limitele de răspundere ale transportatorului pentru întârzierea sau neîndeplinirea unui serviciu, inclusiv modificările programului, transportatorii sau aeronavele alternative și redirecționarea și, dacă este cerut de legislația aplicabilă, obligația transportatorului de a informa pasagerii despre identitatea transportatorului sau aeronavei înlocuite.
  • Dreptul transportatorului de a refuza transportul pasagerilor care nu respectă legile aplicabile sau nu prezintă toate documentele necesare pentru călătorie.

     4. Puteți obține mai multe informații despre contractul dumneavoastră de transport și cum să obțineți o copie a acestuia la punctele de vânzare a biletelor. Mulți transportatori au inclus aceste informații pe site-urile lor web. Dacă legislația aplicabilă prevede, aveți dreptul de a inspecta textul complet al contractului dumneavoastră de transport la aeroport și la punctele de vânzare ale transportatorului, și, la cerere, aveți dreptul de a primi o copie gratuită prin poștă sau alt serviciu de curierat de la fiecare transportator.
     5. Dacă un transportator vinde servicii de transport aerian sau acceptă bagaje pentru transport pe un alt transportator, face acest lucru exclusiv ca agent pentru celălalt transportator.

NU PUTEȚI CĂLĂTORI FĂRĂ TOATE DOCUMENTELE NECESARE PENTRU CĂLĂTORIE, CUM AR FI PAȘAPORTUL ȘI VIZA.
UNELE ȚĂRI POT SOLICITA CA TRANSPORTATORUL DUMNEAVOASTRĂ SĂ FURNIZEZE INFORMAȚII DESPRE PASAGERI SAU SĂ PERMITĂ ACCESUL LA DATELE DESPRE PASAGERI.
REFUZUL DE A TRANSPORTA:Zborurile pot fi supraaglomerate, iar probabilitatea ca un loc să nu fie disponibil pe zbor, chiar dacă aveți o rezervare confirmată, este foarte mică. În majoritatea situațiilor, dacă vi se refuză îmbarcarea involuntar, aveți dreptul la despăgubiri. Dacă legislația aplicabilă cere, transportatorul trebuie să obțină consimțământul dumneavoastră înainte de a refuza îmbarcarea unei persoane involuntar. Contactați transportatorul pentru regulile complete privind despăgubirile pentru refuzul îmbarcării (DBC) și informații despre prioritățile de îmbarcare ale transportatorului.

BAGAJ:Pentru anumite tipuri de obiecte, poate fi declarată o valoare mai mare. Transportatorii pot aplica reguli speciale pentru obiectele fragile, valoroase sau perisabile. Contactați transportatorul dumneavoastră. Bagaj înregistrat:Transportatorii pot oferi o alocație gratuită pentru bagajele înregistrate, care este determinată de transportator și poate depinde de clasă și/sau rută. Transportatorii pot aplica taxe suplimentare pentru bagajele înregistrate care depășesc alocația oferită. Consultați transportatorul dumneavoastră. Bagaj de mână:Transportatorii pot oferi o alocație gratuită pentru bagajul de mână, care este determinată de transportator și poate depinde de clasă, rută și/sau tipul aeronavei. Se recomandă minimizarea bagajului de mână. Consultați transportatorul dumneavoastră. Dacă mai mulți transportatori vă asigură călătoria, fiecare transportator poate avea reguli diferite pentru bagaje (atât înregistrate, cât și de mână). LIMITĂRI SPECIALE ALE RĂSPUNDERII PENTRU BAGAJ PENTRU CĂLĂTORII ÎN STATELE UNITE:Pentru zborurile complet interne între locații din Statele Unite, legea federală impune ca limita răspunderii oricărui transportator pentru bagaj să fie de cel puțin 3300 USD pe pasager, sau suma conform mandatului actual 14 CFR 254.5.

ORELE DE CHECK-IN:Ora indicată pe bilet/chitanță este ora de plecare a aeronavei. Ora de plecare a zborului nu este aceeași cu ora la care trebuie să faceți check-in sau ora la care trebuie să fiți prezent pentru îmbarcare. Transportatorul dumneavoastră poate refuza transportul dacă întârziați. Orele de check-in, anunțate de transportator, sunt orele limită la care pasagerii pot fi acceptați pentru zbor; orele de îmbarcare, anunțate de transportatorul dumneavoastră, sunt orele limită la care pasagerii trebuie să fie prezenți pentru îmbarcare.

PRODUSE PERICULOASE (MATERIALE PERICULOASE). Din motive de siguranță, produsele periculoase nu trebuie ambalate în bagajele înregistrate sau în bagajele de mână, cu excepția cazului în care acest lucru este specific permis. Produsele periculoase includ, dar nu se limitează la: gaze comprimate, substanțe corozive, explozivi, lichide și solide inflamabile, materiale radioactive, materiale oxidante, otrăvuri, substanțe infecțioase și genți cu sisteme de alarmă instalate. Din motive de siguranță, pot fi aplicate restricții suplimentare. Contactați transportatorul dumneavoastră.

PRODUSE PERICULOASE

Nu transportați bunurile reprezentate în simbolul de mai jos pe cale aeriană fără verificare prealabilă cu transportatorul.


NU PUNEȚI ÎN PERICOL SIGURANȚA DUMNEAVOASTRĂ SAU A CELORLALȚI PASAGERI

CONTACTAȚI TRANSPORTATORUL PENTRU MAI MULTE INFORMAȚII

Traduceri și alte informații utile sunt disponibile pe site-ul IATA:

www.iatatravelcentre.com/tickets